Zuzanna Sarapata

Reklama na Linkedin - rodzaje, koszt.

Data publikacji
10.08.2022
|
7 min czytania

Według raportu "Social Media w Polsce 2021" statystyczny Polak w grupie wiekowej 16-64 lata spędza w Internecie aż 6 godzin i 44 minuty dziennie, co stawia tę aktywność na pierwszym miejscu - przy telewizorze spędzamy nieco ponad 3 godziny, a czytamy (prasę, artykuły) zaledwie godzinę. Wiodącą aktywnością w Internecie są natomiast media społecznościowe - przede wszystkim Facebook, YouTube czy Instagram. Nic więc dziwnego, że media społecznościowe są podstawą strategii marketingu internetowego wielu firm i choć działając na Polskim rynku, nie możemy zrezygnować z Facebooka, który zgromadził ponad 16 milionów użytkowników, to warto otworzyć się również na niszowe platformy, a jedną z takich platform jest LinkedIn. Potencjał reklamowy LinkedIn przekracza 4 miliony użytkowników, wśród których pokaźną grupę stanowi kadra zarządzająca średniego i wyższego szczebla, co otwiera możliwości pozyskiwania wartościowych leadów B2B.

Reklama na Linkedin krok po kroku

Warto wiedzieć, jak reklamować się na LinkedIn, choć na samym początku musimy założyć konto reklamowe, a do tego należy spełnić dwa warunki. Pierwszy z nich jest oczywisty - trzeba posiadać konto na LinkedIn, a drugi to założenie profilu firmowego, co jest odpowiednikiem utworzenia strony na Facebooku. Konto firmowe należy połączyć ze swoim kontem prywatnym lub innym, które będzie zarządzać reklamami.

Po powyższych krokach zyskamy możliwości zarządzania firmowym kontem oraz reklamy tego profilu, jednak do uruchomienia reklam na LinkedIn potrzebujemy jeszcze konta w Menadżerze Kampanii LinkedIn, które musi być powiązane ze stroną firmową. W celu utworzenia takiego konta wystarczy przejść do panelu reklamowego, a następnie do zakładki "zarządzanie reklamami," gdzie będziemy musieli przejść zwykłe logowanie. Po zalogowaniu zyskamy dostęp do wcześniej utworzonych kont reklamowych oraz tych, które zostały nam udostępnione. Jeśli nigdy wcześniej nie uruchomiliśmy reklam, to musimy utworzyć nowe konto reklamowe, uzupełniając profil firmowy na LinkedIn, z którym ma być powiązane, nadając mu nazwę i wybierając walutę do rozliczeń.

Gdy posiadamy już konto w menadżerze kampanii, to wystarczy przejść do panelu zarządzania kampaniami, wybrać typ reklamy i przejść do kreowania jednostki reklamowej. Na LinkedIn mamy obecnie trzy podstawowe typy reklam - reklamy tekstowe, reklamy sponsorowane oraz wiadomości sponsorowane inmail.

Załóżmy, że wybieramy reklamę sponsorowaną, zwaną również reklamą spotlight na LinkedIn, czyli taką, która będzie się wyświetlała na tablicy użytkowników zalogowanych na urządzenia desktop, czyli komputerach i laptopach. Pierwszym krokiem będzie wybór czy chcemy kierować użytkowników do naszej strony internetowej czy zbierać leady - dane kontaktowe. Decydując się na promowanie strony, najlepiej przygotować nowy post wraz z grafiką o wymiarach 1200×627, choć do promocji możemy wybrać również jeden z już opublikowanych postów na stronie firmowej. Po utworzeniu lub wybraniu odpowiedniego posta klikamy "sponsoruj wybraną treść," a następnym krokiem jest wybór odpowiedniej grupy docelowej. Możliwości wyboru grupy docelowej na LinkedIn jest naprawdę wiele - lokalizacja, wielkość firmy, lata doświadczenia zawodowego, a nawet bezpośrednie umiejętności na LinkedIn. Mamy również możliwość zaimportowania swoich kontaktów lub kierowania reklamy nawet do bezpośrednich osób, dostępnych na liście.

Po wyborze grupy docelowej musimy ustalić budżet, a ten na LinkedIn ma minimalne progi, które w przypadku reklamy sponsorowanej wynoszą $10 dziennie, żeby reklama w ogóle się wyświetlała. Cały proces tworzenia jednostki reklamowej kończy ustalenie harmonogramu wyświetlania reklam.

Reklama na Linkedin - rodzaje

Na LinkedIn znajdziemy trzy podstawowe typy kampanii: reklamy tekstowe, reklamy sponsorowane oraz wiadomości sponsorowane inmail, a poza nimi są jeszcze tzw. reklamy dynamiczne. Wybór reklamy powinien być uwarunkowany celami, które chcemy osiągnąć, więc prześledźmy, co oferują poszczególne rodzaje.

Reklama tekstowa

Reklama tego typu wyświetlana jest podczas przeglądania zwykle po prawej stronie lub na górze portalu. Wykorzystuje się ją głównie do pozyskiwania kontaktów na profil firmowy, czyli zwiększaniu zasięgu tego profilu lub do generowania ruchu bezpośrednio na firmową stronę internetową.

Reklama sponsorowana

Jest to reklama graficzna wyświetlająca się na tablicy użytkowników na urządzeniach desktop - komputery, laptopy. Reklamy mogą przybierać formę pojedynczego zdjęcia, karuzeli zdjęć lub video.

  1. Reklama z pojedynczym zdjęciem może linkować do wybranej strony zewnętrznej, zachęcać do obserwowania strony firmowej, pozyskiwać kontakty oraz promować aplikacje czy ofertę pracy.
  2. Reklama z karuzelą zdjęć pozwala na linkowanie do wielu stron zewnętrznych - każde zdjęcie może kierować do innej strony, co pozwala maksymalizować działania marketingowe, jednak wymaga przygotowania większej ilości jakościowych zdjęć do promocji. Karuzele równie często promują formularze, mające na celu pozyskiwać dane kontaktowe - leady.
  3. Reklama video może kierować do zewnętrznej strony lub promować formularze do pozyskiwania leadów. Jest to jedna z lepszych form reklamy na platformie, ponieważ wymaga przygotowania jakościowego filmu promocyjnego, a to eliminuje konkurencję, która częściej wybiera pojedyncze zdjęcie czy karuzelę.

Wiadomość sponsorowana InMail

Reklama polega na wysyłaniu treści sponsorowanych z prywatnego konta reklamodawcy do wybranych odbiorców. Jest to wyjątkowa forma reklamy, która jest najlepszym sposobem do pozyskiwania wartościowych leadów B2B, ponieważ daje szansę na bezpośredni kontakt z odbiorcą. Reklama tego typu daje duże możliwości personalizacji, np. dodania imienia i nazwiska odbiorcy, wskazanie jego stanowiska, branży czy firmy, w której pracuje, co dodatkowo podnosi skuteczność działań marketingowych

Na skuteczność kampanii InMail największy wpływ ma konto użytkownika, który te wiadomości wysyła. Ważne jest, żeby profil na LinkedIn tej osoby był możliwie najlepiej uzupełniony, a poza podstawowym uzupełnieniem warto, żeby zawierał dużo jakościowych rekomendacji na LinkedIn, uzupełnione umiejętności, kursy czy staż pracy, które podkreślają autorytet w danej branży.

Pisząc o reklamie na LinkedIn trudno nie wspomnieć o dostępnych kontach premium, które zwiększają możliwości marketingowe danego profilu. Na największą uwagę zasługuje konto premium sprzedawcy - Sales Navigator, który w połączeniu z naszym narzędziem do marketingu na LinkedIn - Sales Robots, pozwala niemal zautomatyzować proces pozyskiwania wartościowych leadów B2B z bardzo wysoką skutecznością.

Ile kosztuje reklama na Linkedin?

Cena za reklamy na LinkedIn nie jest stała, a określa ją system aukcyjny online, który licytuje stawki za wyświetlanie reklam na podstawie konkurencyjności danego celu. Dzieje się tak dlatego, że istnieje wielu reklamodawców, którzy chcą dotrzeć do tej samej grupy odbiorców czy spełnić te same cele, a platforma ma ograniczoną ilość miejsc reklamowych, więc redukuje popyt wyższą stawką. Kluczowy wpływ na cenę reklamy na LinkedIn ma grupa odbiorców - im popularniejsza, tym cena za reklamę rośnie. Inne czynniki to stawka, cele reklamowe oraz wskaźnik istotności.

Na LinkedIn dostępne są trzy modele wyliczania stawek: stawka automatyczna, stawka maksymalna oraz stawka ulepszona CPC. Pierwsza wykorzystuje liczenie maszynowe, w celu określenia optymalnej stawki, druga pozwala określić, ile maksymalnie chcemy zapłacić za kliknięcie w modelu CPC, CPM lub CPS, a ulepszona stawka pozwala nieznacznie podbijać stawki, żeby maksymalizować cele, np. zwiększać klikalność.

Natomiast współczynnik istotności określa atrakcyjność reklamy na podstawie kliknięć, osiąganych celów czy aktywności użytkowników - reakcji czy komentarzy. Wyższa ocena istotności reklamy to niższa cena za jej wyświetlanie w ramach nagrody za dobrze przygotowane treści reklamowe, które budzą dodatkowe zainteresowanie.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 10 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD